
 

 

La televisió i la ràdio de la Generalitat 
 

Per Vicenç Navarro 
 

Seria impensable que en una societat democràtica els serveis públics 

estiguessin dirigits i gestionats pels professionals que treballen en tals serveis. 

No cal dir que professionals, com metges i infermeres en el cas de la Sanitat 

Pública, o mestres en el cas de les escoles públiques, han de ser consultats en 

moltes de les decisions preses per les autoritats públiques, però és un principi 

bàsic en qualsevol democràcia, que són els ciutadans (que paguen amb els 

seus impostos tals serveis) els quals, a través dels seus representants, han de 

dirigir tals serveis, establint les seves prioritats i la seva orientació. Aquest 

principi és qüestionat freqüentment per molts periodistes dels mitjans públics 

d'informació de la Generalitat de Catalunya que, sota l'argument 

d'independència informativa, desitgen tenir plena autonomia, establint ells 

mateixos els criteris, els espais, els continguts i fins i tot els nomenaments de 

tals empreses públiques. Es defensa així un corporativisme que no s'acceptaria 

en cap altre servei públic, i això es justifica sobre la base d'una independència 

professional que suposadament garanteix una neutralitat i objectivitat en la 

informació que assumeixen existeix en tals mitjans. 

 

En aquest argument es confon, no obstant això, professionalisme amb 

objectivitat. Creure's que tal professionalitat garanteix la seva objectivitat i 

neutralitat és fàcilment demostrable que no es correspon amb la realitat. Un 

periodista pot ser molt bon professional i tenir –com tot ser humà té- els seus 

propis valors (valors de classe, raça, gènere, nació, religió, ideologia política) 

que reprodueix, conscient o inconscientment, en la seva labor periodística. 

Aquests biaixos apareixen clarament en els mitjans públics d'informació (que 

són també de persuasió) de la Generalitat de Catalunya, en la qual la gran 

majoria de professionals van ser nomenats pel govern nacionalista conservador 



anterior, i que tenen una orientació nacionalista conservadora evident. L'últim 

exemple de tal biaix ideològic és l'intent groller de presentar al President 

Montilla com un agent de Zapatero en el programa La Nit al Dia, apareixent la 

silueta d'aquest últim en el rerefons de l'entrevista feta al primer. S'insinuava 

amb això el suposat sucursalisme del Primer Secretari del PSC depenent del 

Primer Secretari del PSOE. És d'agrair que un dirigent socialista protestés de 

tal comportament. Tal protesta va mobilitzar a veus de la Corporació o 

pròximes a ella, com la del Sr. Toni Bassas, que van acusar d'intervencionisme 

polític tal protesta. I com era d’esperar, cap dels seus tertulians va qüestionar la 

denúncia del Sr. Bassas, mostrant una vegada més la limitada diversitat dels 

seus tertulians. És un indicador més de la seva escassa cultura democràtica 

que els mitjans no accepten cap crítica, marginant aquells que s'atreveixen a 

qüestionar-los. En cap dels països en els quals he viscut durant el meu llarg 

exili, he vist tan poca diversitat ideològica com en els mitjans públics 

d'informació de la Generalitat. Hi han excepcions, però són molt poques. És 

vergonyós que s'hagin fet pressions perquè la veu socialista que va denunciar 

aquella grolleria mediàtica retractés la seva crítica. 

 

Voldria aclarir que no qüestiono que el govern conservador anterior utilitzés als 

mitjans públics d'informació per a promoure la seva visió a Catalunya. La meva 

crítica és que va abusar en aquesta obstinació, negant a altres sensibilitats 

polítiques l'espai mediàtic que els corresponia. Per aquest mateix motiu l'actual 

govern d'esquerres tenia tot el dret a nomenar persones d'esquerra que 

afavorissin el canvi i permetessin que es promogués sense exclusions la visió 

majoritària existent a Catalunya. 

 

Això no ha estat així. En realitat la Llei del Consell Audiovisual va obstaculitzar 

que això ocorregués. A l'establir que els nomenaments dels membres directius 

haurien de ser dos terceres parts del Consell es va donar un poder de veto als 

nacionalistes conservadors, forçant que les persones nomenades hagin de ser 

consensuades, excloent ja, d'entrada, qualsevol persona de clara orientació 

d'esquerres. El nomenat professionalisme ha vençut, nomenant ni més ni 

menys que la directiva d'aquell programa com la nova directora de TV3. No hi 

ha dubte que tal periodista és una gran professional, amb biaix, no obstant 



això, nacionalista pròxim al govern que va controlar tals mitjans per trenta anys. 

El seu declarat compromís amb la llibertat en els mitjans queda qüestionat pel 

seu silenci ensordidor enfront de la seva instrumentalització pels governs 

nacionalistes conservadors. El programa La Nit al Dia mai va presentar, per 

exemple, la col•laboració de l’Església amb la repressió dels Mestres de la 

República durant la dictadura o l’enorme poder de La Caixa en la societat 

catalana, o el fet que a Catalunya un burgès vivia deu anys més que un 

treballador no qualificat amb més de cinc anys a l’atur. El tema que ofegava 

tots els altres, era el tema identitari des d’una perspectiva a més a més 

conservadora. Mai aquell o altres programes es van atrevir a qüestionar ni els 

poders fàctics ni el nacionalisme conservador que els defensava. 

 

Un altre indicador del poder conservador-liberal dels aparells de tals mitjans es 

el criteri explícit que s’ha fet d’avaluar els programes segons la seva audiència, 

abandonant la vocació de servei públic. La BBC no és la televisió més vista a 

Gran Bretanya. Però és la qual serveix millor al públic per les anàlisis i espais 

d'interès col•lectiu, que apareixen rarament en tals mitjans de Catalunya i quan 

ocorre, té lloc en avançades hores de la nit, quan la majoria de la població 

treballadora ja està dormint. Alguns dels millors programes de TV3, com 

Millenium, apareixen a les 12 de la nit i programes que tenien clara vocació de 

servei públic, com el d’Àngels Barceló, es varen cancel•lar per no ser 

suficientment rentables. Em temo que aquest criteri continuarà. 

 

I molt em temo que continuaran també les tertúlies de tertulians totòlegs (que 

entenen de tot), en lloc de reflexions en temes i àrees concretes assegurant 

una diversitat ideològica que encara no existeix en tals mitjans. L’ultradreta 

econòmica (economistes ultraliberals que volen privatitzar-ho tot, incloent la 

Seguretat Social, com va fer el General Pinochet a Xile) apareixen amb gran 

freqüència, mentre que economistes que volen nacionalitzar-ho tot, inclòs el 

barber de la cantonada, no apareixen mai. No es cert, com portaveus d’aquests 

mitjans han dit, que existeixen mecanismes objectius d’avaluació de la 

diversitat ideològica d’aquests mitjans. Els criteris que actualment s’utilitzen no 

medeixen això. Comptar només els espais sense analitzar els continguts dels 

espais i l’ordre en que apareixen no té molt valor. 



 

Per últim, soc conscient que aquesta crítica no tindrà cap impacte. Es un 

indicador molt preocupant que cap autor en cap mitjà hagi escrit cap crítica 

envers el nou equip de direcció d’aquests mitjans. La uniformitat i el consens 

es, en sí, un indicador més del gran poder d’aquests mitjans. Però crec que per 

mera dignitat, s’ha de dir que això no es allò per lo qual molts varem lluitar tant. 

I ni el Parlament ni el Govern ho han fet bé parant la seva vocació reformadora 

a les portes de TV3 i Catalunya Ràdio, temorosos del seu poder. 


